Wyjaśnienie zasięgu roweru elektrycznego

ADO-bike-trip-2

Zasięg roweru elektrycznego to maksymalna odległość, którą rower elektryczny może pokonać na jednym ładowaniu. Wielkość baterii oraz nawierzchnia, po której będziesz jeździć, determinują, jak daleko możesz podróżować.

Obecnie rowery elektryczne mogą podróżować na jednym ładowaniu na odległość 350–400 kilometrów, co jest ich maksymalnym zasięgiem. Zazwyczaj do zasilania tych e-rowerów używane są baterie o mocy 3kW. Standardowe e-rowery mogły pokonywać do 100–120 km na jednym ładowaniu przy użyciu baterii o mocy 400–500W. Proste e-rowery mają zazwyczaj zasięg od 50 do 60 kilometrów na ładowaniu. Im dłużej e-rower może być używany między ładowaniami, tym lepsza jest bateria. Ponadto wiele zewnętrznych okoliczności wpływa na zasięg jazdy. Po przeczytaniu tego artykułu zrozumiesz, dlaczego czasami twoja bateria może się znacznie szybciej wyczerpać.

Jeśli jeszcze nie posiadasz roweru elektrycznego, prawdopodobnie teraz go chcesz. Ponieważ obecnie e-rowery są jednym z najszybszych i najbezpieczniejszych środków transportu. Możesz również podziwiać krajobrazy i trochę ćwiczyć podczas drogi.

Jak daleko może dojechać rower elektryczny?

Rowery elektryczne zazwyczaj mają zasięg od 25 do 45 mil (40 do 72 kilometrów) na jednym ładowaniu. Na to wpływ mają wielkość baterii roweru, nawierzchnia i waga jeźdźca.

Electric bike range

Zewnętrzne czynniki wpływające na zasięg roweru elektrycznego

Kilka zewnętrznych elementów może wpływać na zasięg roweru, niektóre z nich można zmienić, aby zwiększyć dystans, jaki e-rower może pokonać na jednym ładowaniu; więcej na ten temat później. Te zewnętrzne zmienne obejmują:

  • Waga przedmiotów
  • Krajobraz
  • Skutki pogody
  • Powtarzalne aktywowanie
  • Wysiłek człowieka

Waga Przedmiotów

Do przesunięcia przedmiotu potrzebna jest większa siła, im jest on cięższy. W rezultacie, gdy masa na e-rowerze wzrasta, silnik musi pracować ciężej i zużywać więcej energii. W rezultacie, dystans pokonany na rowerze elektrycznym jest mniejszy. Jest to zależne od wagi kierowcy i wszelkiego ładunku, który może przewozić.

Krajobraz

Poruszanie się w górę wymaga więcej energii, ponieważ silnik musi przeciwdziałać grawitacji i tarcia, w przeciwieństwie do poruszania się pod górę na płaskim terenie. Wspomniany wcześniej aspekt wagi pogarsza tę sytuację, ponieważ przemieszczanie większej masy pod górę wymaga więcej wysiłku. Krajobraz nie odnosi się tylko do wzgórz, ale także do mniej przyczepnych powierzchni, takich jak ziemia i żwir. Te powierzchnie wymagają więcej energii niż gładkie chodniki.

Skutki Pogody

Przeciwny wiatr działa odwrotnie, zmuszając ciebie i twój e-rower do cięższej pracy i zmniejszając twój zasięg. Wiatr w plecy może pomóc ci płynąć, wspomagając cię i zwiększając twoje możliwości. Mokre powierzchnie, w tym nawierzchnie asfaltowe i błoto, są również mniej przyczepne, wymagając od e-roweru użycia większej siły do napędzania jeźdźca do przodu.

Powtarzalne Aktywowanie

E-rowery zużywają znacznie więcej energii na przyspieszenie do swojej maksymalnej prędkości niż na utrzymanie tego tempa. Silnik będzie musiał ciężko pracować, aby przyspieszyć z miejsca i wrócić do żądanej prędkości, gdy już zatrzymasz się i stracisz pęd.

Wysiłek Człowieka

Energia, której potrzebuje e-rower, jest bezpośrednio związana z tym, jak mocno pedałujesz. Im więcej wkładasz w system, tym mniej energii musi dostarczyć e-rower. W rezultacie twój zasięg się zwiększa. Z drugiej strony, im mniej się starasz, tym więcej e-rower kompensuje, zwiększając swoje zużycie energii i zmniejszając twoją wydajność.

Electric bike range
Wyjaśnienie zasięgu roweru elektrycznego 11

Wewnętrzne czynniki wpływające na zasięg roweru elektrycznego

Pojemność baterii

Pojemność baterii e-roweru, czyli ilość energii, którą może ona zawierać, to pierwszy i najbardziej oczywisty czynnik zasięgu, który możemy wykorzystać do określenia zasięgu e-roweru. Twoja bateria to bateria litowo-jonowa, taka sama jak w twoim telefonie czy laptopie, chyba że jeździsz jednym z pierwszych rowerów elektrycznych wprowadzonych w nowoczesnej erze, co jest bardzo wątpliwe.

Zauważysz, że po około 1000 cyklach ładowania, czyli mniej więcej po 2 latach dla codziennego użytkownika e-roweru i do 5 lat dla sporadycznych użytkowników lub „weekendowych wojowników”, bateria nie będzie się ładować do pełna. Wszystkie baterie litowo-jonowe doświadczają tego naturalnie jako część swojego cyklu życia. Pojemność baterii e-roweru nie zmniejszy się znacznie, ale mniejsza pojemność oznacza mniej dostępnej energii, co skutkuje krótszym zasięgiem. Gdy to nastąpi, warto rozważyć zakup nowej baterii.

Jeśli jednak bateria jest stosunkowo nowa, możemy oszacować, ile kilometrów może ona przejechać na jednym ładowaniu. Średnia bateria e-roweru ma zazwyczaj sprawdzony zasięg około 1 mili na 20 watogodzin, przy neutralnych lub umiarkowanych pozostałych elementach.

Co? Tak, mamy. Trzeba tu odświeżyć trochę wiedzy z fizyki ze szkoły średniej. Ale fizyka jest prosta; musisz wprowadzić kilka łatwo dostępnych liczb do poniższego równania:

Vx AH = WH

W powyższym równaniu v oznacza napięcie, a ah oznacza amperogodziny. Wh oznacza watogodziny.

Wszyscy obecnie istniejący producenci e-rowerów podają pierwsze dwie liczby. Jako ilustrację użyjemy Aventon Level Commuter. E-rower Level Commuter ma baterię o napięciu 48V i 14Ah, co widać w specyfikacji technicznej pod pozycją Bateria.

Zatem,

48 voltów x 14 amperogodzin = 672 watogodziny

Przy neutralnych lub średnich pozostałych zmiennych, nasza ogólna średnia dla e-rowerów daje nam 1 milę na 20Wh. Podziel 672 wh przez 20, a wynikiem będzie 33,6 mili.

Możemy więc oczekiwać, że na jednym ładowaniu nasz Aventon Level Commuter przejedzie 33,6 mili, jeśli wszystko inne jest na poziomie średnim. Możesz uzyskać jeszcze bardziej dokładne oszacowanie swojego zasięgu, jeśli weźmiesz pod uwagę te informacje i dodasz powyższe „Zewnętrzne czynniki”. Właśnie stałeś się ekspertem od szacowania zasięgu e-rowerów!

Decyzje dotyczące mocy

Ilość, na jaką zdecydujesz się polegać na elektrycznym komponencie swojego e-roweru do napędu lub wsparcia podczas jazdy, wpływa na twój zasięg. Używając przepustnicy do manewrowania, szybko zużyjesz całą dostępną energię. Jednak jeśli używasz wsparcia dla pedałów, będziesz miał większy zasięg. Możesz jeszcze bardziej zwiększyć swoją wydajność, jeśli nauczysz się jak najefektywniej korzystać z wsparcia pedałowania przy odpowiednim przełożeniu; omówimy to w następnej sekcji i naszej końcowej liście porad dotyczących rozszerzania zasięgu e-rowerów..

Teraz omówmy kilka czynników mechanicznych

Czynniki mechaniczne

1. Przełożenie
Przełożenie jest istotnym elementem, który znacząco wpływa na żywotność baterii. Jeśli twoje przełożenie jest zbyt wysokie dla panujących warunków, twój silnik będzie musiał pracować ciężej i spalić więcej watogodzin. Ty, twój silnik i twój zasięg skorzystają, jeśli przełożenie zostanie dostosowane do ilości wsparcia pedałowania!

2. Opony i ciśnienie
Opony komuterowe, które są gładkie i węższe, są znacznie lepsze w przekształcaniu energii w ruch w porównaniu do ich terenowych odpowiedników. Ponadto, ciśnienie w oponach jest kluczowe, a niedopompowane opony mogą obniżyć wynik zasięgu twojego e-roweru.

Electric bike range

Jak zwiększyć zasięg twojego e-roweru?

Możliwe jest zwiększenie zasięgu e-roweru na kilka sposobów. Podstawowe z nich to: korzystanie z mniejszego wsparcia, w pełni pompowanie opon, wymiana baterii, wolniejsza jazda i redukcja wagi. Oto kilka cennych wskazówek, jak zwiększyć zasięg.

Zmniejsz poziom wsparcia

E-rowery z asystą pedałowania pomagają ci pedałować. Wsparcie można regulować w obie strony. Bateria twojego e-roweru będzie się szybciej wyczerpywać, im więcej wsparcia używasz. Oznacza to, że jeśli chcesz zwiększyć zasięg e-roweru, powinieneś używać jednego z mniejszych stopni wsparcia.

A20 plus electric bike black 16

Naładuj baterię po użyciu

Dane Battery University pokazują, że baterie litowo-jonowe działają najlepiej, gdy są ładowane od 50%. Jeśli chcesz wydłużyć żywotność swojej baterii, unikaj sytuacji, w której jest ona całkowicie rozładowana przed podłączeniem do ładowarki.

Jazda z niską prędkością

Potrzebna do utrzymania prędkości moc rośnie, gdy rower jedzie szybciej. Skorzystaj z kalkulatora na tej stronie, aby dowiedzieć się, ile więcej energii jest potrzebne do utrzymania pędu podczas przyspieszania. Możesz rozważyć wolniejszą jazdę, aby zwiększyć zasięg baterii. Chociaż dotrzesz do celu później, będzie to bardziej komfortowe, a ryzyko, że bateria padnie przed Tobą, jest mniejsze.

Użyj miękkich opon

Kolejnym sposobem na zredukowanie oporu generowanego przez twoje koła jest użycie cieńszych opon. Cienkie opony są zawsze obecne na motocyklach wyścigowych z jakiegoś powodu. Ponieważ opony górskie ułatwiają jazdę z dużą prędkością na drodze, niemożliwe byłoby poruszanie się tak szybko. Mimo to, grubsze opony zyskały na popularności, ponieważ e-rowery pozwalają na bardziej intensywne pedałowanie. Przykładem takich opon są tzw. grube opony stosowane na e-rowerach. Możesz pedałować na trudniejszym terenie, jak piasek, używając grubszych opon, ale twój silnik będzie musiał ciężko pracować, aby utrzymać cię w ruchu.

Redukcja wagi

Im większa masa, którą musisz przesunąć za pomocą silnika elektrycznego, tym więcej energii zużyje. Oznacza to, że powinieneś podjąć kroki, aby zmniejszyć swoją wagę, aby zwiększyć dystans, który możesz przebyć na swoim rowerze. Może uda ci się zostawić coś w torbie, czego nie potrzebujesz.