Ile kosztuje dobry rower elektryczny?
Rowery elektryczne nie tylko są przystępne cenowo, ale także tanie w eksploatacji i konserwacji. Co najważniejsze, są przyjazne dla środowiska i idealne dla zatłoczonych miast. Jeśli również zastanawiasz się nad zakupem e-roweru, możesz zastanawiać się, ile kosztuje dobry rower elektryczny.
Właśnie o tym będziemy rozmawiać na tym blogu. Ale zanim to zrobimy, przyjrzyjmy się czynnikom wpływającym na koszt roweru elektrycznego.
Jakie czynniki wpływają na koszt roweru elektrycznego?
Rower elektryczny posiada wiele elementów, których nie znajdziesz na konwencjonalnym rowerze (takich jak silnik czy bateria), i to właśnie te elementy determinują koszt e-roweru.
W przypadku większości rowerów elektrycznych, „elementy elektryczne” stanowią około 75-80% kosztów, podczas gdy konwencjonalne części rowerowe, takie jak rama, koła, szprychy i napęd, stanowią resztę kosztów.
Oto najważniejsze czynniki decydujące o koszcie roweru elektrycznego.
Bateria
Bateria roweru elektrycznego to najdroższy pojedynczy komponent. Baterie litowo-jonowe, które od dawna są standardem w branży, mogą kosztować od kilkuset euro do ponad 1000 €.
Koszt baterii zależy od jej pojemności ładowania, która jest mierzona w amperogodzinach (Ah). Bateria o większej liczbie Ah zapewnia większy zasięg i odwrotnie.
Kupując rower elektryczny, zalecamy wybranie baterii na podstawie Twoich wymagań dotyczących zasięgu. Jeśli planujesz używać e-roweru do dojazdów do pracy lub na uczelnię, możesz wybrać opcje długodystansowe, takie jak C20 Pro, które oferujemy.
W przeciwnym razie, jeśli będziesz używać roweru do szybkich wizyt w sklepie spożywczym lub wjazdów do sąsiedztwa, nie musisz przepłacać za baterię o większej pojemności, której nawet nie będziesz używać.
Silnik
Drugim co do ceny komponentem jest silnik, którego cena różni się w zależności od wielkości i rodzaju. Większe silniki, takie jak 500W czy 750W, mają większą moc nominalną, co oznacza, że mogą dostarczać więcej energii w sposób ciągły.
Jednak rodzaj silnika ma ogromne znaczenie. Silniki środkowe, które obracają korby, są bardzo drogie w porównaniu z silnikami piastowymi, które bezpośrednio obracają przednie lub tylne koło.
Dzieje się tak dlatego, że silniki środkowe wykorzystują zaawansowaną technologię i skomplikowane kontrolery wewnętrzne… a także dlatego, że potrzebują specjalnie skonstruowanego ramy roweru. Silniki piastowe natomiast wykorzystują prostą technologię i pasują do każdego roweru elektrycznego.
Silniki środkowe są znacznie lepsze od silników piastowych, ale jak wspomnieliśmy wcześniej, kosztują znacznie więcej. Nawet najtańsze e-rowery z silnikiem środkowym zaczynają się od 3000 €, a w górnej granicy cenowej nie ma ograniczeń.
Ale jak wcześniej wspomnieliśmy, kupuj tylko to, czego naprawdę potrzebujesz. Jeśli nie szukasz czegoś do hardkorowego kolarstwa górskiego, nie potrzebujesz możliwości oferowanych przez jednostkę środkową. Wybierz jednostkę piastową i zaoszczędź ciężko zarobione pieniądze.
Czujniki
Czujniki wspomagania pedałowania mają ważną rolę w rowerze elektrycznym. Jak sama nazwa wskazuje, „czują” siłę nacisku na pedały i w zależności od tego regulują, jakie wsparcie silnik elektryczny dostarczy Ci w danym momencie.
W rowerach elektrycznych stosuje się dzisiaj dwa rodzaje czujników: momentu obrotowego i kadencji. Czujniki momentu obrotowego mierzą nacisk na pedał, czyli siłę, z jaką pedałujesz. Z kolei czujniki kadencji mierzą prędkość pedałowania lub czy w ogóle pedałujesz.
Czujniki momentu obrotowego mają wyższą częstotliwość próbkowania niż czujniki kadencji, co przekłada się na lepszą wydajność… ale podobnie jak w przypadku wyboru między jednostką środkową a piastową, są one niezwykle drogie i prawie zawsze są sparowane z silnikiem środkowym.
Podobnie czujniki kadencji dobrze współpracują z silnikami piastowymi. Nie tylko są tanie, ale także oferują dodatkową zaletę kompatybilności z przepustnicą.
Akcesoria
Jak można się spodziewać, im więcej akcesoriów ma rower elektryczny, tym wyższa będzie jego cena.
Ponadto jakość akcesoriów ma również duże znaczenie. Na przykład wyświetlacz LCD w kolorze będzie kosztować więcej niż czarno-biały lub panel LED.
Podobnie, jeśli rower elektryczny ma uchwyt na telefon komórkowy, port ładowania lub przednie / tylne światła, spodziewaj się, że będzie kosztować więcej niż ten, który nie ma tych funkcji.
Inne czynniki
Wszystkie czynniki wpływające na koszt tradycyjnego roweru, takie jak materiał ramy, jakość wykonania czy wykończenie lakieru, mają również zastosowanie do rowerów elektrycznych. Na przykład rodzaj napędu jest jednym z głównych determinantów.
Niezależnie od tego, czy mówimy o rowerze elektrycznym, czy tradycyjnym, napęd na pasek jest znacznie droższy niż system łańcucha i przerzutek, zwłaszcza gdy chcemy uzyskać wiele biegów na pasku. Wtedy musimy skorzystać z piast z wewnętrznymi biegami lub napędów opartych na korbie.
Materiał ramy to kolejny istotny czynnik. Stal jest najtańsza, włókno węglowe najdroższe, a aluminium znajduje się pośrodku. Jest lżejsze niż stal, ale mocniejsze niż włókno węglowe, dlatego jest idealne pod każdym względem.
Podobnie, obecność bagażnika tylnego, grubych opon, przedniego widelca czy zawieszenia… wszystko to wpływa na ostateczną cenę roweru elektrycznego.
Ile kosztuje dobry rower elektryczny?
Ceny rowerów elektrycznych zaczynają się już od 500 € i sięgają nawet 12 000 €.
Można znaleźć jeszcze droższe opcje. Na przykład Optibike R22 Everest kosztuje 19 000 €, a najdroższy na świecie rower elektryczny – BlackTrail BT-01 – kosztuje niewiarygodne 80 000 €. Jeśli wydaje się to absurdalne, to tak właśnie jest.
Ale nie martw się, nie musisz wydawać fortuny, żeby mieć dobry rower elektryczny. To tylko kilka wyjątków, a nawet najlepiej wyposażone rowery elektryczne z napędem środkowym, wykrywaniem momentu obrotowego i wysokiej klasy komponentami kosztują około 6 000 €.
W niższym przedziale cenowym, jak wspomnieliśmy wcześniej, można znaleźć już od 500 €. Ale czy takie rowery elektryczne są dobre?
To zależy od Twojego przypadku.
Jeśli jesteś początkujący i szukasz swojego pierwszego roweru elektrycznego lub studenta, który potrzebuje pomocy w poruszaniu się po kampusie, zakup budżetowego roweru elektrycznego, takiego jak T14, ma sens. Będzie tani… i sprawdzi się!
Podobnie, jeśli nie potrzebujesz wysokich specyfikacji oferowanych przez rowery elektryczne z napędem środkowym i wykrywaniem momentu obrotowego, nie musisz wydawać tyle pieniędzy.
Jeśli zapytasz nas, rowery elektryczne z napędem na koło i wykrywaniem kadencji, które mieszczą się w przedziale budżetowym 1 000-1 500 €, oferują dobrą równowagę między przystępnością cenową a możliwościami… i są więc idealne dla większości rowerzystów.
Te rowery są odpowiednie dla wszystkich zastosowań, jakich możemy oczekiwać od roweru elektrycznego – czy to dojazdu do pracy, eksplorowania okolicy, zdobywania szlaków czy po prostu jazdy na plażę. Innymi słowy, dają radę… nie obciążając portfela!
Jeśli chodzi o koszty eksploatacji, zależy to od pojemności baterii w kWh. Na przykład C20 ma baterię 36V 10,4Ah, co daje 374,4Wh, czyli 0,374kWh.
Koszt eksploatacji można obliczyć, mnożąc go przez koszt jednej jednostki energii elektrycznej, który wyniesie nieco poniżej 5 centów, zakładając że koszt energii elektrycznej wynosi 0,13 € za kWh. Oznacza to, że przejedziesz nawet do 80 km za jedyne 5 centów!
Podobnie, koszty utrzymania są również znikome… a głównym zadaniem konserwacji będzie smarowanie lub naoliwianie napędu raz na miesiąc lub częściej.
Ile kosztuje rower elektryczny Engwe?
W Engwe oferujemy rowery elektryczne w różnych cenach, aby zaspokoić potrzeby wszystkich kupujących. Wierzymy, że rowery elektryczne mogą otworzyć drogę do bardziej ekologicznej przyszłości, obniżając emisje z sektora transportu, dlatego staramy się, aby były dostępne dla każdego.
Nasze rowery elektryczne wyposażone są w lekkie składane ramy aluminiowe, bezszczotkowe silniki w tylnym kole, wydajne baterie litowo-jonowe oraz napędy Shimano. Utrzymujemy przystępne ceny, śledząc najnowsze innowacje w branży i stosując podejście bezpośrednie do konsumenta.
Nawet najtańszy produkt w naszej ofercie, T14, ma takie parametry i jakość wykonania, które rywalizują z rowerami kosztującymi dwa razy więcej. W cenie zaledwie €599 może przejechać do 35 km na jednym ładowaniu i być idealnym „pierwszym rowerem” dla nastolatków i studentów.
Nasze rowery elektryczne cieszą się opinią dobrą wartością za pieniądze… i w każdym przedziale cenowym nie znajdziesz lepszego roweru elektrycznego niż ten, który oferujemy.
Na przykład, dla kierowców, którzy chcą długiego zasięgu bez sięgania po drogie rowery elektryczne z napędem środkowym, nasz model C20 Pro w cenie €899 może być świetną opcją. Dzięki ogromnej baterii litowej 19,2 Ah i superwydajnemu silnikowi 250 W, może przejechać do 150 km przed kolejnym ładowaniem.
Dla tych, którzy szukają wysokowydajnej opcji, aby pokonać nawet najbardziej wymagające tereny, warto rozważyć nasz model Engine Pro o podstawowej cenie €1,429.
Posiada imponujący układ napędowy o mocy 750 W, zasilany baterią litowo-jonową o pojemności 768 Wh (48 V 16 Ah), 8-biegową przekładnię Shimano, podwójne hamulce hydrauliczne, podwójne zawieszenie oraz 4-calowe opony terenowe, które pozwolą odkrywać to, co niedostępne dla innych.
Jeśli szukasz czegoś pomiędzy, model EP-2 Pro o początkowej cenie €999 może być doskonały do niezawodnej i komfortowej mobilności osobistej. Mamy również wiele innych opcji… możesz przejrzeć naszą pełną ofertę tutaj!